Az előző elemzésben láthattuk mekkora előnye van a jelenlegi elnöknek a Facebook-on. De mi az állás a Twitteren és az Instagramon? Tudja-e tartani a tempót az egyre erősödő kampányban a két kampánystáb? A Facebook mellett íme a másik két fontos közösségi óriás számai! Még meglepőbb állítások következnek.
- Donald Trump
- Joe Biden
- 2020. szeptember 1. - október 22.
De még 11,4 millió követő sem volt elég ahhoz, hogy utolérje a 87,3 millió követővel rendelkező Trump-ot. Ehhez az adathoz azért hozzátartozik, hogy az amerikai elnök minden fontosabb szakpolitikai döntését itt tette közzé, és számos tweetje váltotta ki a digitális közösség reakcióját. Követők számát tekintve Trump mindenhol vezet, nem csak a Twitteren. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy igen nagy a valószínűsége annak, hogy a regnáló elnököt sokkal többen követik a világ minden tájáról, mint Demokrata kihívóját, annak ellenére, hogy korábban Obama alelnöke is volt, így számára sem lehet ismeretlen a nemzetközi terep. Így ez az adat némileg torzíthat, de az arányok - a nyolcszoros előny - jól mutatják mégis, kinek erősebb a digitális jelenléte.
A közösségi médiában tett bejegyzésekre adott like-ok és egyéb interakciók tekintetében is tetemes előnye van a regnáló amerikai elnöknek. Trump októberben (22-ig) naponta átlagban 41-et tweetel, 23 alkalommal posztol a Facebookra és 2,8 alkalommal az Instagramra. Ezzel szemben Biden mindösszesen átlag napi 16-szor posztol a Twitterre, 11 alkalommal a Facebook követőinek készít tartalmat és 4,7 alkalommal pedig az Instagramra készít képes tartalmat. Biden összes napi közösségi média aktivitása a felét sem teszi ki Trump Twitter aktivitásának. Az elnök a három nagy közösségi platformra átlagban napi 67 tartalmat készített eddig októberben, míg Biden csapata 31,7-et, azaz Biden közel 50%-kal kevesebb tartalmat készít mint Trump.
A több poszt több interakciót is eredményez összességében, de Trump ereje nem csak a mennyiségben van, hanem abban is, hogy közönsége sokkal jobban interaktál a tartalmaival, mint Biden közönsége a Biden csapat által készített tartalmakkal. Trump az elemzés ideje alatt 227,3 millió reakciót váltott ki a követőiből, míg Joe Biden mindössze 87,7 milliót, azaz 38%-át Trumpénak. Míg Biden számára a Twitter hozza a három közösségi platform közül a legtöbb reakciót, addig Trump a Facebook-on zsebeli be a reakciók nagy részét.
Úgy néz ki a Demokraták alulbecsülhették a közösségi média erejét, mivel az adatokból az látszik, a Biden csapat most igyekszik rákapcsolni és követőket gyűjteni. A Republikánus kihívó közösségi média profiljainak követői száma 3,8-5,6%-ban növekednek hetente, de ezzel az irammal sem tudják a hátralévő szűk egy hétben beérni Trump egyik közösségi média profiljának követői számát. A leggyorsabban, heti 5,6%-kal, Biden Facebook csatornája növekszik, de a tízszer annyi Facebook követővel rendelkező Trumpot így sem fogja beérni november 3-ig. A követők száma mellett azonban van egy másik fontos metrika, amely közelebb vihet a valósághoz. Ez pedig az engagement, amely azt mutatja meg, hogy az adott napon kitett posztokra az adott napi követők hány százaléka reagált. Azaz, ha egy nap a követők száma 100, és az aznapi posztra 50 reakció érkezik, akkor az engagement 50%. Ennek fényében pedig az látszik, hogy Joe Biden áll jobban, hiszen az ő közösségi oldalain sokkal magasabbak az engagement mutatók. Nominálisan ugyan Trump vezet, de ennek egyik oka, hogy sokkal több embert is ér el. Egy biztos: Biden-nek kevesebb követője van, de akik követik, azok nagyobb számban reagálnak a tartalmaira. Ugyanakkor az is igaz, hogy Trump egy-egy posztjára - amelyek sokkal több emberhez érnek el - nominálisan többen reagálnak.
A két elnök-jelölt október 1-22. között a Twitteren és az Instagramon összesen 1400 posztot tett közzé, azaz a két szereplőtől átlagban napi 63 tartalmat láthattak a követők. Ha ezt az 1400 posztot sorrendbe tesszük aszerint, hogy melyiket hányan likeolták, akkor az alábbi sorrendet kapjuk:
Ha azonban a TOP20 tartalmat nézzük, akkor már 9 Biden poszt van köztük. Az elnök két legnépszerűbb posztja még mindig a koronavírus fertőzéssel kapcsolatos volt, erre a két posztra összesen 4 millió like érkezett, a harmadik helyen pedig egy Bident kifigurázó, az ő korára megjegyzéseket tevő “mém” van, amelyre 1,9 millió like érkezett. Biden első posztja ebben a sorrendiségi kontextusban a 10. helyen van. Ez szintén a koronavírussal kapcsolatos: ”Használjatok maszkot, mossatok kezet, és ne szavazzatok Donald Trump-ra!” Érdekesség, hogy amíg a TOP25 poszt között van ugyan 9 Biden poszt, de ebből csak 2 volt Instagram poszt és 7 volt Twitter tartalom.
Trump mind a Twitteren, mind az Instagramon több metrikát is figyelembe véve vezet. Több követője van, a posztjaira több interakció érkezik, és amikor sorrendbe tesszük a két jelölt posztjait, akkor is azt kapjuk, hogy Trump posztjai sikeresebbek. Egy dologban van csak lemaradása a regnáló amerikai elnöknek: Biden követőinek nagyobb százaléka reagál a kihívó elnök-jelölt tartalmaira, mint Trump követői a Trump által közzétett tartalmakra. Azaz: nagyobb ugyan az elnök követőinek száma, de arányaiban nem reagálnak egy-egy posztjára annyian, mint Biden posztjára a Biden követők. Noha nominálisan még toronymagasan vezet az egy-egy posztra adott reakciók tekintetében, sőt a vizsgált időszak alatt is sokszorosa az elnök tartalmaira adott reakció, mint Biden posztjaira.
Bidennek a közösségi térben van egy nagy segítsége: Barack Obama. Mind Facebook-on, mind Twitteren és Instagramon több posztban támogatja a Biden-Harris párost. Ezek a posztjai rendre nagy népszerűségnek örvendnek. Obama sokáig nem nyilvánult meg nyilvánosan és nem kommunikálta, hogy támogatja Joe Biden-t, de október 22-én egy Pensylvania-i kampányeseményen részt vett, amelyről egy közel 2 millió like-ot begyűjtő Instagram poszt is született:
Hogy melyik metrika számít majd jobban a végeredménynél, az hamarosan kiderül!
Biden Facebook és Instagram megjelenéseit több mint 80 ember kezeli, míg Donald Trump-ét 36 adminisztrátor, nem mellesleg sokszor láthattuk azt is, hogy Trump maga posztol.