Patkós Gergely, elemző

Harc a képernyőért: ki fogja uralni a 21. században a távirányítót?

A COVID helyzet az amúgy is forradalom előtt álló filmes ipart alapjaiban forgatta fel és gyorsította meg a változási folyamatokat. Ki fog ebből győztesen kijönni? Megmarad a mozi, a hagyományos TV-zés vagy eltűnik, átalakul? A változásból és bizonytalanságból fakadó számtalan kérdésre keressük a választ!

A magyarok negyede rendelkezik előfizetéses streaming szolgáltatással, többségük csak egy szolgáltatónál. Ezt azonban hetente többször is használja, leginkább TV-n (24.hu). A Justwatch, az online streaming platformok kínálatát egyetlen felületre összehozó site, az oldal és az alkalmazásainak használati szokásai alapján készített statisztikát 2020 első és második negyedévéről. Eszerint Magyarországon a Netflix, a HBO Go, az Amazon Prime és a Horizon Go a legnépszerűbb videó-néző platformok.

Jelenleg nemcsak itthon, hanem globálisan is a Netflix a vezető szolgáltató. Azonban az összes szolgáltató előfizetője most közel 900 milliót számlál. Ez a szám, ha a bővülési tendencia folytatódik, akkor öt év alatt 1,3 milliárdra nőhet. Kiemelendő a Disney+ szolgáltatása. Ez a legkésőbb indított SVoD szolgáltatás, azonban egyből a 4. helyre ugrott. Illetve a Disney érdekeltségeibe tartozik a Hulu és az ESPN+ is. Ha ezeket összeadjuk, akkor már nem a Netflix a legnagyobb szolgáltató.

A CEE régióban azonban a globálistól egészen eltérő a helyzet. A Netflix torony magasan vezet, őt követi a HBO Go, az Amazon Prime és az Apple TV+. A Digital TV research kutatása alapján ezek a szolgáltatók 2025-re várhatóan megtriplázzák nézőszámaikat. Ám még így sem fogják elérni a Netflixet, pedig ez a szolgáltató a régióban „csak” duplázódni fog. A kutatás egyedül az orosz piacon nem vár növekedést, mert ott törvényileg 20% külföldi tulajdoni hányadban limitálták az ilyen szolgáltatók működését.

A technológiai fejlődésnek és az átalakuló fogyasztói szokásoknak köszönhetően, ez egy nagyon dinamikusan fejlődő szektor. Viszont ahogyan át fogja formálni a képernyőpiacot, arra nincs rendelkezésre álló információ. Ezért hozzuk létre a következő kutatásunkat, ami a streaming piac hazai helyzetét vizsgálja. Van streaming előfizetésed, de lehet váltanál? Vagy nincs, de szeretnél, és érdekel, hogy a többség melyiket választja, miért?

Ha érdekel, hogy mi a magyar streaming helyzet, töltsd ki a kérdőívünket, és nyerj egy éves Netflix vagy HBO Go vagy Prime Video előfizetést 😊 Ugrás a kérdőívre